- David Bowie -
Is het benepen cultuurpessimisme, ja dwaze fantasie om in onderstaande symptomen een diepe en verontrustende samenhang te ontwaren? Bedenk onder meer wel even dat feestende coke-snuivers, niet zelden pronkend met een coole tatoeage, de drugs-krijgsheren financieren die in een steeds groter deel van Mexico mensen onthoofden en op andere manieren wreed vermoorden - tot nu toe bijna 55.000 slachtoffers, meer dan de 30.000 doden die inmiddels naar schatting in Syrië zijn gevallen.
Goed en kwaad, boven- en onderwereld, leven(d) en dood[1], technologisch en organisch, en pijn(iging) en plezier lijken meer dan ooit in de populaire cultuur een 'morbide symbiose' aan te gaan, waarbij de scheidslijn bedenkelijk veel schimmiger wordt dan in spannende fictie altijd al - per definitie - het geval was.
Het is geen vrolijke noot bij een toch al zwartgallige blognotitie: maar ik herinnerde me net een op droge toon uitgesproken zin, op een bijeenkomst van lang geleden, van de kritische econoom Roefi Hueting, die zich grote zorgen maakte over het tempo waarin de mensheid de aarde uitput: 'Op den duur zullen de mensen elkaar als ratten opvreten'.
Een handvol symptomen [later toegevoegd: eerdere aanwijzingen vormden bijvoorbeeld films als Gladiator (met als opmerkelijk aspect de prominente en kitscherige beelden van het paradijselijke hiernamaals van de verheerlijkte martelaar) en Fight Club; denk verder aan het in scene gezette, wansmakelijke 'professionele worstelen' en aan de stijgende populariteit van kickboxen]:
The Following Will Make You Love Serial-Killer Cults
Door Angela Watercutter, Wired, 15 oktober 2012
'Upcoming TV series The Following is a rare[2] kind of brain-burner: A show that makes viewers side with the bad guy [Joe Caroll] as much as the good one.' [...] [De sadistische seriemoordenaar en cult-leider] 'has an evil charisma that makes him seem like the kind of guy who could, well, start a religion. [...] Many of the ways Carroll seems to have fun end up with tremendous amounts of gore[3] [extreem gruwelijke en bloederige kwelling en verwonding van slachtoffers; K]. It’s actually so messed up, literally and figuratively, it’s surprising The Following will be shown on network TV.'
The Hunger Games
Door Rebecca Solnit, TomDispatch, 1 mei 2012
[De roman voor 'jonge volwassenen' speelt zich af] 'in a dystopian future North America, a continent divided into downtrodden, fearful districts ruled by a decadent, luxurious oligarchy in the Capitol. Supposedly to punish the districts for an uprising 74 years ago, but really to provide Roman-style blood and circuses[4] to intimidate and distract, the Capitol requires each district to provide two adolescent Tributes, drawn by lottery each year, to compete in the gladiatorial Hunger Games broadcast across the nation.'
Zie ook Joe Romm: 'The revolution will be televised. So will the post-apocalyptical fight to feed ourselves on a ruined planet.' Uit het boek van Solnit: '[The mayor] tells of the history of Panem. He lists the disasters, the droughts, the storms, the fires, the encroaching seas that swallowed up so much of the land, the brutal war for what little sustenance remained. The result was Panem, a shining Capitol ringed by thirteen districts [...]'.
Vampiers
Watch True Blood Online
Wikipedia: 'True Blood is an American television series [...] detailing the co-existence of vampires and humans [...].'
De serie, begonnen in 2008, met de nodige zwarte humor, is zo'n succes dat zij tenminste doorloopt tot in 2013. Ze maakt deel uit van een langdurige golf van vampier-films, vaak met een expliciet seksueel aspect.
'Waar bloed' heeft - naast de hier bovenliggende betekenis van 'echt mensenbloed' - zowel een tribale bijklank van bloedbroederschap en racisme als een christelijke ('drink allen hieruit, dit is mijn bloed'); beide aspecten wellicht verenigd in het verhaal van Parsival en de graal (opgevat als ondiepe bokaal waarin het bloed van de gekruisigde Jezus zou zijn opgevangen, of de speer waarme een Romeinse soldaat hem in de zij stak). Wagners opera draait zogezegd om bloed.
Zombies
Wikipedia: 'Zombie[1] fiction [een modderstroom van films; K] is now a sizeable sub-genre of horror. [...] In a zombie apocalypse a widespread (usually global) rise of zombies hostile to human life engages in a general assault on civilization. Victims of zombies may become zombies themselves. This causes the outbreak to become an exponentially growing crisis: the spreading "zombie plague/virus[^]" swamps normal military and law enforcement organizations, leading to the panicked collapse of civilian society until only isolated pockets of survivors remain, scavenging for food and supplies in a world reduced to a pre-industrial hostile wilderness.'
In met name de VS is de artiest Rob Zombie al lange tijd populair; hij treedt nog steeds succesvol op met zijn show 'Hell on Earth', laatst in Nederland, onder meer met het nummer 'Jezus Frankenstein'; zijn armen zitten onder de tatoeages.
Crusaders of Meth: Mexico's Deadly Knights Templar
Door Ioan Grillo, Time World, 23 juni 2011
Time bericht dat een kolonne van 50 vrachtwagens met laadbakken vol zwaar bewapende mannen door de hoofdstraat van Apatzingán reed. Een angstaanjagend machtsvertoon - vergelijk de neonazi's van Gouden Dageraad in Griekenland. Een propagandafilmpje hiervan is de wereld ingestuurd door een groep die zich bizar genoeg noemt: Caballeros Templarios (Tempeliers).
'Tanja Nijmeijer heeft echt bloed aan haar handen'
Trouw, 15 oktober 2012
Hoogleraar conflict en veiligheid Beatrice de Graaf spreekt haar afkeer uit van de 'verkeerde aandacht' die Nijmeijer nogal eens ten deel valt in de media. Ze wordt toch een beetje als een stoere avonturier neergezet, terwijl de FARC kleine boeren terroriseert in het kader van de drugsoorlog.
'MS-13 is gevaarlijkste bende ter wereld'
AD, 11 oktober 2012
De bende heeft wereldwijd 30.000 leden, in de VS 8000. Velen van hen zijn zwaar en afzichtelijk getatoeëerd. De internationale rage van grote tatoeages[5] ziet trendwatcher Lidewij Edelkoort echter als onderdeel van een comeback van... romantiek. Het is nog vrij onschuldig, maar zelfs op Nederlandse kinderen blijkt MS-13 aantrekkingskracht uit te oefenen, speciaal het inwijdingsritueel van '13 seconden in elkaar geslagen worden'. Op een Facebook-pagina gewijd aan de bende, die gelukkig weinig belangstelling trekt, staat als embleem - dat overigens niet heel gangbaar lijkt - een met een doek voor neus en mond gemaskerd doodshoofd, tempeliers-kruis op het voorhoofd, ingeklemd tussen twee automatische, gekruiste, wit oplichtende geweren, als een gespalkte witte duif met opengeslagen vleugels, pervertering van het symbool voor de heilige geest[#]; de afzonderlijk benadrukte 1 en 3 vormen een morbide zinspeling op de drie-eenheid; de schedel doet uiteraard aan de doodskopring van de SS denken, evenals het gothische lettertype en de sliertige, dubbele kruisen (het helderste neigend naar een vloeiend hakenkruis), een soort sterrenstelsels of zonnesymbolen, drie grote een één verre, donkere. Op Hyves wordt onder meer hier geflirt met MS-13, toch door 55 leden die kennelijk - en openlijk - afschuwelijk geweld iets geinigs vinden hebben.
[#] Een mens vermoorden is immers: op een boosaardige en lugubere manier haar of hem 'de geest laten geven'.
'Tattookillers' in cel aangehouden voor moord
Nu.nl, 15 oktober 2012
Assassin's Creed
Zoals bekend is 'De gelofte der assasijnen' een populaire game. In de eerste editie van het spel neemt een orde van islamitische sluipmoordenaars het op tegen tempeliers. Het onheilspellende motto, gepaard aan de eed in kwestie, luidt: 'Niets is waar, alles is toegestaan' - namelijk bij waar het spel om draait: 'Become the perfect assassin' (zie ook deze video van de makers).
Zombie Temporary Tattoos
Mitch O'Connel, 2010
Es herrscht „Schwertzeit“; Zur Aktualität eines archaischen Symbols
Door Victor en Victoria Trimondi, circa 2004
Am Rand des Wahnsinns
Victor en Victoria Trimondi, 25 september 2003
'Wenn Töten ritualisiert und spiritualisiert wird: Die Seele des kühlen Kämpfers ist das Schwert. Und Hollywood kopiert die zynische Todesmystik.'
Later toegevoegd:
The spread of torture porn on tv. What else but social anxiety can explain this spike in TV brutality?
Door Shannon Rupp, The Tyee / Alternet, 19 juni 2015
Straatcultuur beweegt zich van straathoek naar Facebook
Door Jeroen van den Broek, Trouw, 4 oktober 2014
[...] Criminaliteit [en het zich identificeren met bekende criminelen] speelt vaak een belangrijke rol bij het vormgeven van het straatimago op social media: het aanmeten van een criminele identiteit werkt statusverhogend. [...] In dit verband maakt ook het uiten van een free-boodschap (iemand die vastzit een hart onder de riem steken en vrij wensen) deel uit van de performance van straatcultuur. [Dit gebeurt ook vaak door jihadisten ten aanzien van gevangen 'broeders'; K]
Met bloedspetters en Nazi-symboliek verkoop je kleren
Door Bas Baas, Trouw, 16 september 2014
We, the People Are Violent and Filled with Rage: A Nation Spinning Apart
Door Jim Sleeper, Salon via AlterNet, 7 juli 2014
'Pop-jihadisme is cultus des doods'
Toelichting door Jan Jaap de Ruiter, Radio 1, 26 november 2013
Narcocorridos, the Soundtrack of a Drug War
Door Katherine Wells, The Atlantic, 19 november 2013
[...] As El Diario journalist Sandra Rodriguez explains in the clip, "For me it’s like a symptom of how defeated we are as a society. The kids want to look like narcos [...] because they represent an idea of success and power and impunity. And limitless power. If you can kill a person, that is limitless power."
Morbide popliedjes tonen narcisme van jeugd
Door Jeannine Julen, Trouw, 4 november 2013
Het 'Live fast, die young' van de gangsta rap lijkt op te rukken in popliedjes. Worden jongeren extremer - YOLO-mentaliteit (You Only Live Once), partydrugs, monsterfeesten, neukvakanties enzovoorts - uit angst voor maatschappelijke ineenstorting?
Toegevoegd juli 2014: verheerlijking van criminelen met zware wapens in de videoclip "Grote jongens van de cité" van de rapper Kingsize.
'Gangsterislam is grote uitdaging voor Europa'
Door Timon Dias, de Volkskrant, 16 juli 2014
Why Does Pop Romanticize Dying Young?
The Atlantic, 1 november 2013
Channeling Our National Fascination with 'Hunger Games' Into America's Real Rampant Economic and Social Inequality
Door Simon Greer en Maurine Knighton, Alternet, 25 november 2013
Bloodline: Gathering All the Gore of Torture Porn With The Collection
Wired, 2 januari 2012
De comeback van ultrageweld
Door Auke Hulst, Joop.nl, 10 december 2012
Schaf de samenleving af en je krijgt er stammen voor terug.
[Briljante analyse; K]
We Are a Country Drenched in Bloodshed: Some Hard Truths About Violence in the Media
Door Don Hazen en Jan Frel, AlterNet, 20 december 2012
There are many causes of violence in our culture, but the least understood is the heavy influence of media.
Gewalt
Door Rüdiger Sünner, Atalante, juni 2001
What Happens When S&M Sex Clubs Sprout Up on Ivy Campuses and Coercion Becomes a Problem
Door Rachel Rabbit White, New York Observer / Alternet, 26 november 2012
Walking Dead Fan Shoots Girlfriend for Calling Show Unrealistic
Door Scott Thill, Wired, 6 december 2012
Nicolas Winding Refn says he made Only God Forgives 'like a pornographer'
Door Charlotte Higgins, The Guardian, 22 mei 2013
In het filmkatern van het NRC Handelsblad van 12 juni 2013 aandacht voor de extreem gewelddadige, walgelijke films van regisseur Nicolas Winding Refn.
Kickboksende kids, dat moet stoppen
Fred Royers en Ibrahim Wijbenga, Trouw, 29 oktober 2013
Proposed Hunger Games Theme Parks encourage children's violent instincts
Door Andrew Pulver, Alternet / The Guardian, 10 november 2013
How 'Nazi-chic' conquered the mainstream
Door Oded heilbronner, Haaretz, 21 december 2014
Nazi aesthetics and the esoteric sides of Nazism have been appearing for many years now in zombie films, computer games and music. Now they are moving closer to the mainstream.
"Pornography Is What the End of the World Looks Like"
Door Chris Hedges, TruthDig, 15 februari 2015
'Before you know it, it's not a big deal to kill a man': Norwegian black metal's murderous past
Door Alex Godfrey, The Guardian, 22 maart 2019
In the early 90s, Norway’s black metal scene turned into a satanic cult as musicians burned churches, self-harmed and killed. As the film Lords of Chaos is released, the real-life protagonists look back.
'Met vuisten alleen ga je het hier in Rotterdam-Zuid niet redden'
NOS, 22 november 2019
"Op social media wordt er gepronkt met messen." Bijvoorbeeld in de gewelddadige videoclips van drill music, waarin met grote kapmessen wordt gezwaaid.
Zie ook hier:
...toenemend aantal steekpartijen met jonge daders en vaak jonge slachtoffers. Het Openbaar Ministerie deelt die zorgen. "Messen en vuurwapens zijn steeds makkelijker te verkrijgen. En de jongeren gebruiken ze ook daadwerkelijk."
En m'n blognotities:
Gevaar Facebook-mob op feest van meisje in Nederlands dorp
'Willem Holleeder' heeft 74.000 volgers op Twitter
Staten en banken doen mee met de drugshandel
Griekse Gouden Dageraad is echte nazi-partij
Bijna elke wedstrijd misdragingen door hooligans
Nederlandse toeristen smokkelen massaal wapens
Miljoenen smullen van bloederige oorlogsfilmpjes
Breivik, kruisridders en English Defence League
Zwarte zon: mythologische inslag van het nazisme
Hunger Games vs. People Power
'Oorlogen om voedsel in het verschiet'
Knut, Bokito en het grote uitsterven
Noten
[1] Voor de zombie-trend worden de bloederige terroristische aanslagen door moslims en de dito (en grootschaliger) oorlogen van de VS in Irak nogal eens als verklaring gegeven. Aanvullend lijkt mij een factor dat de cosmetische chirurgie en het kweken van weefsels en organen uit geherprogrammeerde (stam)cellen, gecombineerd met de steeds flexibeler en microscopischer wordende technologie - zoals nano-technologie - bij veel mensen onbewust het inzicht wekken dat de grenzen tussen (werkelijk) levend en (echt) dood weefsel mogelijk op het spel staan.
[2] Kennelijk wordt er zelfs in de ogen van deze geharde consument van films waarin het menselijk lichaam op een demonische manier aan stukken & flarden wordt geschoten / gezaagd / gesneden / gehakt / geslagen / gewalst enzovoorts, waarbij bloed en organen alle kanten uit spatten, toch nog weer een grens overschreden, in zoverre in dit verhaal een qua goor sadisme Hannibal Lecter-achtige sekteleider met succes aantrekkelijk en sympathiek wordt gemaakt of tenminste gestalte krijgt als iemand wiens kant je zou willen kiezen (Anthony Hopkins zette Lecter nog als een weerzinwekkende griezel neer). En een tweede grens: tot haar verbazing zullen de extreem bloederige taferelen gewoon op televisie te zien zijn. Als vermaak voor spaghetti etende tieners, zeg maar.
Menig bendelid op deze aardkloot zal tussen de bedrijven door zijn hart ophalen bij tv-series als The following, de opscheppers misschien met een schedeltje wijn en een rib eye steak van een van hun slachtoffers.
[3] Nog lossere associatie dan ik me sowieso in deze blognotitie al toesta: het huiveringwekkende liedje 'Ramona A. Stone' op het album 1. Outside[*] (1995) van David Bowie (illustratie hieronder[*]).
Een commentaar: '[...] then consider Ramona A. Stone. She wasn't named Stone by accident. This cold individual harms no one directly, as far as we can tell. She simply leads a suicide cult where she acts as the catalyst for encouraging others to extinguish their own lives.'
Nog iemand: 'David Bowie's 1. Outside album [...] features a sordid cast of characters including a 'Ramona A Stone' who, in this 'concept' album, fled Berlin where she led a suicide club to move to a small city here in Ontario Canada. One of the tracks, 'The Hearts Filthy Lesson', is featured in the movie 7 [Seven[**]; K], which of course was a gory death-fest in which the killer invokes his own death.'
Zie ook deze site.
[*] Toen ik het bovenstaande schreef was me nog niet opgevallen dat de - overigens mogelijk min of meer schizofrene, maar wel nauwkeurig formulerende - auteur van een van de artikelen waar ik een illustratie had gevonden bij het liedje 'Ramona A. Stone', schrijft (tevens hier): 'David Bowie's 1995 album Outside is an ingenious retelling of the Grail Quest of Parsifal in a contemporary guise. It effectively serves to bring closure to the whole "nihilistic fantasy world of oncoming doom, mythological characters and imminent totalitarianism" Bowie had constructed in the seventies. Or does it?' Waarna een wonderlijk associatieve interpretatie volgt van flarden uit teksten van liedjes van Bowie en uit interviews met hem. 'Bowie has never shied away from using his work as a sort of "art therapy," dredging up the most noxious elements of the unconscious in the forms of such characters as the Thin White Duke and Ramona A. Stone, the "tyrannical futurist" whose heart is "so cold." The human spirit is constantly assailed by the mechanized march of dystopian futurism that can only end in "ape men with metal parts" [vergelijk de ultimitieven bij Harry Mulisch; K].' En: 'the Duke is a very dark character indeed - though he is a heartless, undead machine, driven only by Will, it is paradoxically Love [...] that he most desires, and which most consistently falls through his grasp.'De futuroloog en voorspeller van een versmelting van biotechnologie, informatica en nanotechnologie ergens halverwege deze eeuw tot een zelfbewuste machinemens of mensachtige machine ' ('Singulariteit'), Ray Kurzweil, noemde de provisorische vrouwelijke avatar/dubbelganger waarmee hij zijn visie ooit over het voetlicht bracht, overigens 'Ramona'. Zie onderstaande curieuze video uit conservatief-paranoïde christelijke hoek waar men zijn associaties nog meer de vrije loop laat dan ik. En nu ik toch in uiterst dubieus visionair vaarwater zit: 'Ramona' is een anagram van 'Aroman', wat lijkt op 'Ahriman' - die met Kurzweil in verband wordt gebracht op deze antroposofische blog.
Bizar toeval, omdat het veel raakpunten heeft met mijn blognotitie 'Zwarte zon: mythologische inslag van het nazisme. Speelt iets dergelijks in onze tijd?', die de afgelopen weken vorm heeft gekregen.
Waarschijnlijk is dit niets meer dan een spinsel van onzinnige 'verbanden' dat al gauw ontstaat als je Google koppelt aan een geagiteerd zoekende geest annex brein, maar verwonderlijk vind ik het dan ergens toch nog.
David Bowie: 'I have found over these last few years, that the one continuum that is throughout my writing is a real simple, spiritual search. [...] everything I've written is about "Who is my God? How does he show himself? What is my higher stage, my higher being?"' Het motto hierboven dat ik aan deze blognotitie heb meegegeven, is direct gekoppeld aan dit citaat. Ondanks al zijn bijna zwarte-misachtige ensceneringen, maakt Bowie zich - ik denk terecht - zorgen over het zich baanbreken van tribale rituelen zonder besef van een 'hoger zelf' en/of van God die liefde is.
Ander Bowie-citaat (1974): 'I'm a very one track person. What I've said for years under various guises is that "Watch Out, the West is going to have a Hitler!" I've said it in a thousand different ways.'
[**] Wikipedia: 'The newly-transferred David Mills [...] and the soon-to-retire William Somerset [...] are homicide detectives who become deeply involved in the case of a sadistic serial killer whose meticulously-planned murders correspond to the seven deadly sins: gluttony, greed, sloth, wrath, pride, lust, and envy. [...] The song during the end credits is David Bowie's song 'The Hearts Filthy Lesson', found on his album 1.Outside.'
[4] Vergelijk Peter Sloterdijk in Die Sonne und der Tod: 'Die Mitte der römischen Kulturindustrie waren grausame Circus-Bilder, man könnte sagen, ihr Hauptartikel waren snuff movies life. Man hat nicht genug darauf geachtet, dass das stärkste Symbol und Medium der antiken Massenkultur, nämlich die römische Arena, in der Gesellschaft des 20. Jahrhunderts wiedergekehrt ist, und zwar sowohl als architektonische wie als theatralische Form. [...] Man muss eher Nietzsche noch einmal lesen, und Paul Veyne, und Gunther Gebauer, sowie Literatur zur römischen Arena, zur Fußballgeschichte und zu den Olympischen Spielen der Neuzeit, um dann die Informationen zu einem Bild zusammenzusetzen – das allerdings ziemlich bestürzend ausfällt. Die wichtigste Subtextdimension, die in den Medienskandalen des letzten Jahrzehnts mitschwingt, spricht von der Wiederkehr der Arena in den Unterhaltungsmedien der nachchristlichen Gesellschaft. [...] zwischen vulgärer Massenunterhaltung und faschistischer Gewaltlenkung und Ressentimentbündelung [besteht] ein evidenter innerer Zusammenhang [...].'
[5] Tatoeages roepen enerzijds tribale gebruiken in herinnering (en de bende, de gang, is een van de tribale organisatievormen van de verstedelijkte wereld) en doen anderzijds de dragers, net als cosmetische chirurgie (zie ook noot[1] hierboven), lijken op avatars, zoals die in (vaak gewelddadige) games.
De godsdienstonderzoekers Victor en Victoria Trimondi merken op: 'Jede militante Bruderschaft verlangt eine Abfolge verschiedener Einweihungsrituale oder ritueller Mutproben für ihre Mitglieder und das Durchlaufen einer Stufenfolge bis hin "zum engen Kreis der wirklich Eingeweihten". Dabei spielen auch Tätowierungen eine Rolle. "Durch die Tätowierung der Blutgruppe [bei der SS] kam im übertragenen Sinne eine gemeinsame Blutsbrüderschaft zustande. Der Ritus der Blutsbrüderschaft war bei den germanischen Stämmen ebenso üblich wie bei den mittelalterlichen Ritterorden." – schreibt der Kulturologe Friedrich W. Doucet [Im Banne des Mythos - Die Psychologie des Dritten Reichs (1979)].'
Later toegevoegd: Peter Sloterdijk wijst in Sferen op de onontbeerlijke rol die de zeevaart heeft gespeeld in het proces van globalisering. Daarom is het mogelijk geen toeval dat jongeren in onze qua handelsverkeer door en door en cultureel meer en meer geglobaliseerde wereld, een voorliefde ontwikkelen voor tatoeages; een ander - juist contrasterend - aspect is wellicht de invloed van de subcultuur van (jeugd)bendes waarbinnen sommige jonge mensen die de vaardigheden missen om zich kosmopolitisch te ontplooien en te handhaven, een tribaal, plaatsgebonden soort geborgenheid zoeken - zoals MS13 in VS en omstreken. Denk ook aan het fenomeen 'Piratenpartij'.
Vergelijk verder deze observatie van 'hufterhunter' Krek: 'Marianne Zwagerman [een van de oprichters van de extreemrechtse omroep Powned; K] vergelijkt haar hufters met de zeevaarders: "Ze weigeren te geloven dat de aarde plat is en varen door waar fatsoensmensen vinden dat ze moeten stoppen". Aan het eind van de haar toegemeten minuut spreektijd concludeert ze: "Hufterigheid doorbreekt de onaantastbaarheid van de machthebbers. Lompheid en hufterig gedrag hebben een functie. Hufters zijn de nieuwe helden".'
Slotopmerking
Al met al rijst bij mij het beeld op van een massacultuur die de destructieve krachten die de mensheid daadwerkelijk uitoefent, met name op de natuur maar natuurlijk ook in oorlogen - in toenemende mate bendeoorlogen of iets dat daarop lijkt - verdringt; en omzet in griezelverhalen[^] die een 'pervertering' zijn van archetypische motieven en psychische processen welke - indien men ze helder voor de geest kreeg - zouden kunnen leiden tot een transformatie van diezelfde (massa)cultuur en de verhouding tot de natuurlijke omgeving.
Helaas lijkt de mensheid zich, in plaats van tot zo'n collectieve bewustwording, herwaardering en heroriëntatie te komen, volstrekt in te kapselen in een soort gemeenschappelijke, apocalyptisch-helse psychose, een collectief-solipsistische opsluiting in zichzelf, zonder voedend 'andere' of vragende Ander. (Het is jammer dat een zeldzaam muzikaal en 'spiritueel' talent als David Bowie hier geen ondubbelzinnige kritische distantie toe heeft ontwikkeld en vorm gegeven, wat zijn artistieke verwerking van een en ander toch niet in de weg had hoeven staan, dunkt me - zie en hoor een Joseph Beuys.)
[^] Later toegevoegd: of neem het succes van een game-app als deze, waarvan de maker in korte tijd miljonair werd:
How to Get Rich Simulating the Deaths of Billions of People
Door Ryan Rigney, Wired, 4 december 2012
Plague Inc., a game for iOS and Android, has spread just like a virus in 2012. Challenging players to wipe out the entire world with a carefully constructed disease, the 99-cent game has been chronically infecting the App Store’s charts since its release in May, selling over 2 million copies on iOS devices alone.
Illustraties: afbeelding bij liedje 'Ramona A. Stone' (boven) in het boekje bij 1. Outside; eronder een beeld uit een filmpje van Bowie in de stijl van een comic-strip bij het liedje 'The hearts filthy lesson'.
Voor zover ik weet was de hausse aan vampier- en zombie-films destijds nog niet op gang gekomen; dan had Bowie dus een vooruitziende blik. Overigens verkeren veel songteksten van Bowie, met hun collage-achtige losse verbanden, op het randje van de waanzin.
Voor zover ik weet was de hausse aan vampier- en zombie-films destijds nog niet op gang gekomen; dan had Bowie dus een vooruitziende blik. Overigens verkeren veel songteksten van Bowie, met hun collage-achtige losse verbanden, op het randje van de waanzin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten