20 september 2012
Charlie Hebdo blijft lachen om Mohammed: bravo!
Hierboven de cover van de editie van 19 september (gister) van het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo. De redactie laat zich niet muilkorven en drijft opnieuw de spot met de islam. Een hoogbejaarde rabbijn en de door hem in een rolstoel voortgeduwde stokoude Mohammed, de 'Untouchables', beiden zo te zien naar vermogen vervaarlijk grommend, roepen eensgezind: 'Spot er niet mee!' De pointe ontging me tot ik snapte dat het een verwijzing is naar de Franse kaskraker The Intouchables - waarin een man van Afrikaanse komaf, opgegroeid in een Franse achterbuurt, een rijke, zieke 'autochtoon' verzorgt en de twee tegen ieders verwachting in een mooie band krijgen. De grap hier is dan dat Mohammed (of de islamitische geestelijke) en de rabbijn zich eveneens wonderbaarlijk verzoenen, maar tegelijkertijd niets van hun diep ingesleten onhebbelijkheid - c.q. het verbieden van spot - hebben verloren, misschien met als ironische noot dat wie werkelijk 'onaanraakbaar', dan wel goddelijk is, juist immuun zou zijn voor grappen.
Verderop in het blad houdt Mohammed een varkenskop vast; en buigt hij zich biddend naakt voorover in de traditionele, zich aan zijn onzichtbare heer onderwerpende houding[*] - alsof hij allah uitnodigt hem van achteren te nemen, ware het niet dat er een gele, vijfpuntige (maar toch aan de Jodenster herinnerende) sticker op zijn anus is geplakt (Nederlanders herinneren zich dat de SGP de schrijver die toen nog Gerard van het Reve heette in 1966 voor de rechter sleepte wegens godslastering omdat hij in Nader tot U had geschreven: 'En God Zelf zou bij mij langs komen in de gedaante van een éénjarige, muisgrijze ezel en voor de deur staan en aanbellen [...] [ik zou] Hem beginnen te kussen en naar binnen trekken, en na een geweldige klauterpartij om de trap naar het slaapkamertje op te komen, zou ik Hem drie keer achter elkaar langdurig in Zijn Geheime Opening bezitten [...]'. Reve werd uiteindelijk vrijgesproken - een mijlpaaltje bij de beteugeling van theocratische types in ons land).
Eveneens uit solidariteit met hoofdredacteur Stéphane Charbonnier ('Charb') en de hele ploeg van het blad Charlie Hebdo, laat ik hieronder net als vele andere bloggers indertijd al deden, de - wel erg grappige - cover van de editie van 2 november 2011 zien, een speciale aflevering, 'Sharia Hebdo', over de Arabische opstand. Mohammed vermaant de lezer: '100 zweepslagen als je je niet doodlacht!'[**] In de nacht van 2 op 3 november werd het redactiekantoor van het blad door middel van een brandbom in de as gelegd. Charb en tekenaar Lutz moeten sindsdien worden beveiligd.
Terecht is Charbonnier momenteel kwaad op minister van buitenlandse zaken, Laurent Fabius, die het blad heeft gewaarschuwd geen olie op het vuur te gooien van de huidige buitensporige protesten in de islamitische wereld tegen een provocerend, knullig anti-islamfilmpje uit de extreem rechtse hoek - dat Iran zelfs heeft bewogen om het spook van de fatwa tegen Salman Rushdie nieuw leven in te blazen.
Noten
[*] Peter Sloterdijk zet in Gottes Eifer [Nederlandse editie: Het heilig vuur] het aantal malen dat een belijdende moslim diep buigt voor allah eens op een rij: '[...] het verplichte gebed (salat), dat vijfmaal per dag moet worden verricht [...] [behelst] zeventien buigingen en twee knielingen. Iedere praktiserende moslim brengt het dus dagelijks tot vijfentachtig buigingen en tien knielingen voor allah, per maanjaar dus 29.090 buigingen en 3540 knielingen, met de bijbehorende recitaties. [...] Consequent genoeg betekent het Arabische woord masjied, moskee, de "plaats waar geknield wordt". Het zou lichtvaardig zijn de vormende werking van frequente rituele handelingen te onderschatten. De profeet zegt het zelf: Ad-dinu mu'amala, godsdienst is gedrag. [...] Wat zich afspeelt in de islamitische gebedshuizen, deze gymnasia van de godsvrucht, dient dus niet alleen om het geloof tot uitdrukking te brengen. De betrokkenheid op het transcendente, die dagelijks met lichaam en ziel wordt gevierd, heeft evenzeer het effect dat men in vorm blijft voor projecten van heilige strijdbaarheid.'
[**] Victor en Victoria Trimondi in Krieg der Religionen hoofdstuk 13 (pagina 358), wijzen erop dat Khomeini, de aartsvader van de islamitische wederopleving van de vorige eeuw, die kort voor zijn dood de fatwa tegen Rushdie uitvaardigde, een bijzonder sterke aversie had van dichters (en andere schrijvers), zoals ook Mohammed dichters - die met hem de spot hadden gedreven - uit de grond van zijn hart haatte.
Zie ook:
Wereldberoemde pianist voor rechter [in Turkije] wegens blasfemie
Trouw, 18 oktober 2012
Moslimlanden [waaronder Turkije] gaan VN vragen om verbod op blasfemie
Trouw, 25 september 2012
Opnieuw grote protesten tegen anti-islamfilm- en cartoons
Nu.nl, 21 september 2012
Politie verbiedt betoging bij moskee Parijs
Trouw, 20 september 2012
[Het lijkt mij dat je zo'n betoging moet toestaan, maar wel meteen hoort in te grijpen als er wordt opgeroepen tot geweld; K]
Moslimbroederschap [in Egypte] wil actie tegen spotprenten
Trouw, 20 september 2012
Frans weekblad publiceert Mohammed-prenten
Trouw, 18 september 2012
'Morgen zijn tekeningen van varkens ook taboe'
Door Kleis Jager, Trouw, 20 september 2012
Duits tijdschrift Titanic wil Mohammed ook afbeelden
Trouw, 20 september 2012
Verder m'n blognotities:
Iraanse ayatollah verhoogt prijs op hoofd Rushdie
Tom Holland maakte film over islam en wordt bedreigd
Iran: executie islam-verlater Nadarkhani dreigt
Irans goede voornemen: vaker de doodstraf
Moslimprediker: doodstraf voor afvalligen is 'wijsheid'
Iran gaat jongeren islamitisch hersenspoelen
Labels:
Ontaarde godsdienst
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten