blogspot visitor

26 juli 2010

Netanyahu: ik heb de Oslo-akkoorden gestopt



De complete vertaling van de woorden van de vredesverdragen saboterende Netanyahu, die tegen zijn bedoeling in werd gefilmd toen hij negen jaar geleden in een Israëlische huiskamer opschepte over zijn beleid, staat hier.

Netanyahu: 'Feit is dat ze ons de zee in willen (...) Het gaat erom ze hard te treffen, niet een slag, maar vele pijnlijke, zodat de prijs ondragelijk wordt; de prijs is nu niet ondragelijk. Een totale aanval op de Palestijnse Autoriteit, om ze zo in paniek te laten raken dat de hele zaak instort'.

'Amerika kan makkelijk in de juiste richting worden bewogen'.

Een vrouw in het gezelschap: 'De Oslo-akkoorden zijn een ramp'.

Netanyahu: 'Ik weet dat en jij weet dat (...)'

Vrouw: 'Daarom had ik gedacht dat de premier geen kritieke dingen zou doen, zoals Hebron overdragen'.

Netanyahu: 'Wat waren de Oslo-akkoorden? De Oslo-akkoorden die de knesset tekende, daarover werd mij voor de verkiezingen gevraagd of ik ze zou tekenen. Ik heb geantwoord: ja, onder voorwaarde van wederkerigheid en het beperken van de terugtrekkingen. Maar hoe beperk je de terugtrekkingen? Ik interpreteer de akkoorden zodanig, dat ze me in staat stellen de stormloop naar de grenzen van '67 te stoppen.'

Voice over: 'De Oslo-akkoorden stelden dat Israël in drie fasen de bezette gebieden zou overdragen aan de Palestijnen, tenzij er nederzettingen of militaire bases op lagen. Hier vond Netanyahu een ontsnappingsroute.'

Netanyahu: 'Niemand had gedefinieerd wat een militaire basis was. Dat zijn veiligheidszones, zei ik. Wat mij betreft is de [Westelijke] Jordaanoever een militaire basis. (...) Ik wilde een brief waarin stond dat alleen Israël zou bepalen wat militaire bases zijn. Ze wilden die brief niet geven, en toen weigerde ik het Hebron-akkoord te geven. Pas toen die brief kwam, heb ik het Hebron-akkoord getekend, of eigenlijk geratificeerd, het was al getekend. Waarom doet dit ertoe? Omdat ik op dat moment in feite de Oslo-akkoorden heb gestopt.'

Waarna Netanyahu aan de vrouw uitlegt dat in dit schaakspel het overdragen van Hebron een noodzakelijk, relatief klein offer was.

---

The video proves that Netanyahu was a 'con artist… who thinks that Washington is in his pocket and that he can pull the wool over its eyes... Such a crooked way of thinking does not change over the years.'
Gideon Levy, columnist, Ha’aretz

Zie ook:

Jonathan Cook: Netanyahu admits on video he deceived US to destroy Oslo accord
Israeli-occupation.org, 18 juli 2010

Later toegevoegd:


Israeli Right Rising: The Face of the Jewish State's Future Wants to Annex Illegal Settlements
Door Mitchell Plitnick, Alternet, 15 januari 2013

Right-wing nationalist Naftali Bennett [of the HaBayit HaYehudi (Jewish Home) party] represents a shift in Israeli politics that the world should notice.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten