Illustratie wikipedia: wapenschild orthodoxe kerk van Georgië, een van de oudste christelijke kerken ter wereld; centraal staat Sint Joris en de draak (Sint Joris is de beschermheilige van Georgië, evenals van onder meer Engeland en Portugal).
Trouw, 17 mei 2013
[Georgisch-orthodoxe christenen, onder leiding van priesters, bekogelden homoseksuele demonstranten met stenen - bijna een steniging dus; K].
Later toegevoegd:
Thousands Protest Law on Religious Minorities Legal Status
Civil.ge, 10 juli 2011
Thousands of people, led by priests from the Georgian Orthodox
Church, marched in Tbilisi on Saturday evening to protest against legislative amendments on status of religious minorities in Georgia. The demonstration was one of the largest held in Georgia in recent years.
Nieuwe dreigementen Griekse neonazipartij om bouw moskee
Trouw, 20 mei 2013
[Woordvoerder Ilias Kassidiaris van Gouden Dageraad dreigt op
televisie met 'een front van 100.000 Grieken' als de bouw van een moskee
in Athene doorgaat - de eerste in Griekenland op de regio Thracië na; de lobby van de machtige Grieks-orthodoxe kerk heeft moskeeën tot nu toe tegengehouden. Eerder ontving de vereniging van Griekse moslims
een brief waarin stond dat de moslims 'als lammeren in het slachthuis'
zullen worden gedood; K]
Golden Dawn: shouts of 'Heil Hitler' and an ultimatum for Greece's Muslims
Harry's Place, 18 mei 2013
Creëren wij onze extremisten niet deels zelf?
Door Miko Flohr, The Post Online, 24 mei 2013
Zie ook m'n blognotities:
Premier Orbán maakt Hongarije tot 'land van God'
Griekse Gouden Dageraad is echte nazi-partij - memo voor de pers
Russische activiste moet 8 jaar de cel in; Pussy Riot 2 jaar strafkamp - Poetins regime van verschrikking
Illustratie wikipedia: vlag Georgische orthodoxe kerk (links) met tempelierskruis en vlag van Georgië met Jeruzalemkruis. Zie ook hier en hier en hier en hier.
Zoals bekend zit het tempelierskruis in het logo van de English Defence League en flirtte Anders Breivik met de tempeliers.
Georgië grenst aan Tsjetsjenië, land van herkomst van de terroristische broers Dzhohkar en Tamerlan Tsarnaev van de aanslag in Boston op 15 april 2013 (oorspronkelijk hadden ze willen toeslaan op 4 juli, tijdens de viering van de Amerikaanse Independence Day, de geboortedatum van het 'land van de kruisvaarders'). Toevallig wordt Sint Joris op het wapenschild van de kerk van Georgië geflankeerd door rode kruisen die mij aan drones doen denken (hoewel die een ander model hebben) en heeft de koepel met zuilen iets weg van het centrale deel van de achterzijde van het Witte Huis met zijn twee korte vleugels (niet de latere, aparte East Wing en West Wing); politieke banden tussen Georgïe en de VS zijn hecht en de private Georgian International University belichaamt invloed van Amerikaanse conservatieven. De inmiddels tot de islam bekeerde ex-PVV'er Arnoud van Doorn toonde in 2011 op zijn Twitter-profiel een Jeruzalemkruis. Sint Joris is een van de weinige heiligen die zowel door christenen als moslims wordt vereerd. Een andere coïncidentie is dat de twee moordenaars van de militair in de wijk Woolwich in Londen Michael Adebolajo en Michael Adebowale heten; de aartsengel Michaël wordt evenals Sint Joris vaak afgebeeld als bedwinger van een monster aan zijn voeten (bij Michaël de duivel) met zijn wapen (bij Michaël een zwaard); en dat een witte gevel van een voormalig ouderlijk huis van Adebolajo, met een min of meer halfrond, vooruitspringend deel, enige overeenkomst vertoont met voornoemde achterzijde van het Witte Huis. Disclaimer: het voorgaande en navolgende bij wijze van irrationele ingevingen, die ik op mijn blog soms bewust even de vrije loop laat!
Dit alles past goed bij mijn eerdere speculatieve duiding: 'Het vereist weinig fantasie om in de zich heden manifesterende extreemrechtse stromingen een de kop op stekend 'archetypisch' verlangen naar geweld - vermeend ridderlijke strijd en bloedvergieten ter wille van een zuivering met etnische connotaties - te zien, waarbij de anti-islambewegingen en het islamisme in elkaar gespiegelde turbulenties vormen, stromend uit eenzelfde giftige bron.' Die bron bevat oeroude, mogelijk grotendeels ooit door mimetische begeerte ontstane, spanningen tussen christenen, moslims en joden - en binnen elk van die godsdiensten agressieve sentimenten van gelovigen ten aanzien van andersdenkenden en homoseksuelen. Grondmotief is wellicht de gewelddadige vestiging van een patriarchale orde ten koste van eerdere matriarchaten (de draak is een symbool voor het gevaarlijke, 'monsterlijk vrouwelijke' in de ogen van de mannenbroeders); vandaar de principieel ondergeschikte positie van de vrouw in de orthodoxe versies van genoemde religies en de extreemrechtse fobie voor feminisme, vrouwelijke mannen en grensvervagingen tussen 'mannelijk' en 'vrouwelijk'.
Joris / George komt via het Latijnse Georgius van het Griekse Georgos 'gezinshoofd, landbouwer', van ge 'aarde' + ergon 'werken'. Dus iets als 'heer des huizes die de aarde (traditioneel geassocieerd met het vrouwelijke) bewerkt'. Denk ook aan de bijbel (1 Kor.11:7b): '[...] de vrouw is de heerlijkheid van de man' ('heerlijkheid' betekende van oudsher 'gebied waarover een heer gezag had').
Mogelijk is Saint George de beschermheilige van Engeland geworden toen
hij werd geassocieerd met de Order of the Garter (Orde van de Kousenband), 's
lands hoogste ridderorde. Kousenbanden werden destijds ook vaak door mannen gedragen. 'Garter' komt van het Oudfranse 'jartier' (modern Frans: 'jarretière'); 'jartier' gaat terug op 'garter' ('kniebuiging', wat doet denken aan neerknielen in onderdanigheid). De wikipedia vermeldt: 'A famous "garter" in English is the Order of the Garter, which traces its history to the Middle English poem Sir Gawain and the Green Knight. In the poem, Gawain accepts a girdle (very similar in function and connotation to a garter) from the wife of his host (while resisting her carnal temptations) to save his life and then wears it as a mark of shame for his moral failure and cowardice. King Arthur and his men proclaim it no shame and begin, themselves, to wear the girdle to indicate their shared fate. At that point, however, the garter was a larger garment that was used as a foundation [cursivering door mij; K].' Je kunt hier dus de tot een legende geworden, transformerende annexatie door de man in zien van een symbool van de (onder meer seksuele) macht van de vrouw. Mogelijk een 'oeromwenteling' die culturen oversteeg of aan diverse later uiteenlopende culturen vooraf ging; een erudiete moslim brengt hier de islamitische figuur Al Khidr in verband met zowel de Groene Ridder als Sint Joris en wijst daarbij op een afbeelding (zie ook hier) van Al Khidr die een grote vis vastnagelt met een staak, waarbij de vis wordt gezien als het fundament van de wereld (lees: de vrouwelijke natuur gevoegd in de mannelijke orde); vergelijk Sint Joris en de draak (zie verder enkele noten onder deze en deze blognotitie).
Curieus genoeg schijnt de naam 'garter snake' (kousenbandslang) van een algemeen voorkomende slang in Amerika te zijn ingegeven door de gelijkenis met een kleurig lint, c.q. kousenband; en heeft het uittrekken van een lange kous iets weg van het vervellen van een slang. Evenals de draak is de slang zoals bekend vaak gebruikt als negatief symbool van het vrouwelijke.
Grotendeels toeval, of blijken van een metaculturele dieptestructuur?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten