Met update 23 oktober (onderaan): "Zweedse aanvaller moordde uit vreemdelingenhaat"
School killer showed far-right sympathies on social media
Door Maria-Pia Cabero, Jonathan Leman en Alex Bengtsson, Expo, 22 oktober 2015
De man die vandaag leerlingen en een leraar verwondde met een of meer (lange) messen op een school in het Zweedse Trollhättan, gaf op internet duidelijk blijk van affiniteit met extreemrechts. Zo plaatste hij likes bij video's van een bekende Zweedse fascist - niet bij naam genoemd in bovenstaand artikel -, die daarin spreekt over "het helse multiculturele project" en zich een "tegenstander van de Joodse controle van de media in de Westerse beschaving" noemt; tevens benadrukte deze fascist "het belang van ras in de maatschappij". Ook video's waarin nazi-Duitsland wordt verheerlijkt, gaf de dader van de aanslag Vind-ik-leuks.
Verder steunde hij op Facebook een anti-immigratiepetitie van de extreemrechtse Zweedse Democraten en prijkt een boutade tegen de islam
door de steeds radicaler wordende atheïst Richard Dawkins op zijn Youtube-afspeellijst "HipHopDestroyer666".
22 oktober 2015
20 oktober 2015
Glijdt Israël af naar escalerend religieus geweld?
Foto Wikipedia
This speech convinced me Israel's wave of violence is so much worse than it looks
Door Max Fisher, Vox World, 20 oktober 2015
Danny Seidemann, executive director of the Israeli organization Terrestrial Jerusalem:
"[...]I'm usually the opposite of a prophet of doom. Many journalists see Jerusalem as a fast track to a Pulitzer Prize, and peddling the apocalypse of Jerusalem is perceived as an easy way of doing that, so there's a tendency to overstate the volatility of Jerusalem. But Jerusalem is a far more stable city than its reputation."
"[...] What we're seeing here are the seeds of transformation of a national political conflict that can be solved into a religious conflict that cannot be solved."
"[...] What we are witnessing is the ascendancy of those faith communities whose claims are absolutist and exclusionary. They are each other's best friends, whether it's the nastier wing of the Brotherhood who deny any Jewish connection to Jerusalem, the Temple Mounters, or the end of days dispensationalists such as [American evangelical leader] Pastor Hagee. "
Labels:
Extreemrechts,
Ontaarde godsdienst,
Politiek
Pegida-spreker betreurt[*] sluiting concentratiekampen
Im Grenzbereich der Volksverhetzung
Door Christian Rath, TAZ, 20 oktober 2015
Akif Pirinçci, die eerder een rede[1] hield op een Pegida-demo in Bonn, riep gisteravond in Dresden in de microfoon van deze beweging voor 'bezorgde burgers' (kuch):
Door Christian Rath, TAZ, 20 oktober 2015
Akif Pirinçci, die eerder een rede[1] hield op een Pegida-demo in Bonn, riep gisteravond in Dresden in de microfoon van deze beweging voor 'bezorgde burgers' (kuch):
"Die KZ sind ja leider derzeit außer Betrieb".Justitie overweegt vervolging.
Labels:
Extreemrechts,
Politiek
Rector Islamitische Universiteit Rotterdam bidt voor terroristen
Moslimrector opnieuw onder vuur, nu om haattweets
Door Hanneke Keultjes, AD, 20 oktober 2015
Rector Ahmet Akgündüz van de IUR, de Islamitische Universiteit Rotterdam, heeft zich andermaal hatelijk uitgelaten over politieke tegenstanders. Deze keer noemde hij Koerden 'honden' en zei hij te bidden voor de daders van de aanslag in de Turkse hoofdstad Ankara[*].
Labels:
Ontaarde godsdienst,
Politiek
18 oktober 2015
Wit privilege
Rond het concept white privilege springt een overeenkomst met de vrouwenemancipatie in het oog. Het adagium dat de man moet veranderen om de vrouw gelijkwaardig te maken. Dit draait vooral om mentaliteit[1]. Benadrukkers van wit privilege spreken dan ook vaak over bewustwording[2].
Op een fundamenteel niveau speelt de tegenstelling tussen behavioristen, die menen dat gedrag wordt gestuurd door externe prikkels, zoals beloningsstructuren - nooit vice versa[3] -, en mentalisten of zelfs spirituelen, die hameren op de autonome geest en haar of zijn keuzevrijheid en morele plicht het goede te kiezen - als mogelijkheidsvoorwaarde voor gedrags- en maatschappijverandering.
Op een fundamenteel niveau speelt de tegenstelling tussen behavioristen, die menen dat gedrag wordt gestuurd door externe prikkels, zoals beloningsstructuren - nooit vice versa[3] -, en mentalisten of zelfs spirituelen, die hameren op de autonome geest en haar of zijn keuzevrijheid en morele plicht het goede te kiezen - als mogelijkheidsvoorwaarde voor gedrags- en maatschappijverandering.
Labels:
Feminisme,
Filosofie en esoterie,
Perverse economie,
Politiek
Abonneren op:
Posts (Atom)