blogspot visitor

13 maart 2013

De Dagelijkse Standaard[*] dreigt met 'nieuwe fase'

Een paar dagen  geleden kreeg Bart Schut het op Twitter aan de stok met grimmige extreemrechtse types, onder wie 'Blondemevrouw', een vaste scribent van De Dagelijkse Standaard[1]. Een erg met zichzelf verguld creatuur, met het IQ van een witte neger - zo zou tenminste Joost Niemöller het zien en die heeft volgens haar Groot Gelijk.
De manier waarop Schut het agressieve gestalk bijna lacherig afdeed, mag wel model staan voor de houding van de meeste publicisten tegenover de groei van extreemrechts. De haatbaarden worden, terecht, minutieus gevolgd, hun netwerken in kaart gebracht enzovoorts, maar de belangstelling voor het opkomende neofascisme, in ons land en in heel Europa, blijft minder dan lauw. Soms lijkt het er werkelijk op dat ik zo'n beetje de enige blogger ben die beide - elkaar versterkende - polen van extremisme fel belicht en aanvalt, vanaf mijn kleine zeepkist in the middle of nowhere. Dan knijp ik even in mijn arm, want hallo: als iets dat zó vanzelfsprekend zou moeten zijn, door zó weinigen wordt gedaan, ben ik dan misschien in een bizarre droom beland?

Laat ik voor de aardigheid een retorisch middel aanwenden dat Elma Drayer in haar betere columns nog wel eens doeltreffend in het geweer brengt.

Stel op Frontaal Naakt waart een vaste gastauteur rond, die zich 'Zwartebaard' noemt. Op een gegeven moment schrijft Zwartebaard op het blog van Peter Breedveld het volgende, onder de kop 'Tot we elkaar weer ontmoeten':
Een nieuwe fase is aangebroken. Dat besef heeft me laten besluiten voorlopig geen columns meer te schrijven. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij en het schrijven van columns, pogen anderen aan het denken te zetten, is niet langer voldoende. Wie het extreem-rechtsdossier onvoldoende doorgrondt, begrijpt niet met hoeveel passie en gevoel van urgentie ik doe wat ik doe. De 44 columns die ik voor Frontaal Naakt heb mogen schrijven vormen samen een palet van mijn gedachten over de negatieve invloed van extreem rechts en met name de PVV op onze Vrijheid. What more can I say? Voor velen is het debat over extreem rechts slechts een wedstrijdje. Een nieuwe fase is echter aangebroken en ik spreek hier niet van een nieuwe persoonlijke fase.
Let op de cursivering.

[Kijk hier even waar het fragment vandaan komt (screenshot).]

Ik geef je op een briefje: Elma Drayer, Jan de Weijer en de voltallige groep hogere officieren van de Roze Khmer a.k.a. Geen Stijl, waren er - Drayer zwaaiend met haar parelkettinkje, De Weijer fanatiek en de GS'ers maniakaal, pardon, tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend - bovenop gesprongen, de pennen tot in de puntjes geslepen.

Zou deze tekst op Wij Blijven Hier zijn gepubliceerd, wees ervan verzekerd: de leiding van dat opvanghuis voor door Mohammed misbruikte kinderen zou binnen achtenveertig uur van haar bed zijn gelicht. Óf door de politie, óf door colonnes kaaskoppen met fietskettingen, zakken chips, honkbalknuppels en blikjes Red Bull, voortgestuwd door een stroom schreeuwstukjes op Geen Stijl. Buurtgenoten zouden na afloop van de etnische zuivering dagen bezig zijn geweest de straat een béétje aan kant te krijgen; om maar te zwijgen over de platgetrapte tuinen, bebloede trottoirtegels en scheef getrokken lantarenpalen.

What more can I say?

Potdôme, waar zijn Bart Schut, Elma Drayer en Jan de Weijer als je ze nodig hebt? En Carel Brendel natuurlijk?

Ik roep iedere schrijver voor De Dagelijkse Standaard met nog een greintje fatsoen in haar of zijn donder op om gezien het burgeroorlogsmanifest[2] van Blondemevrouw per direct te stoppen met publiceren op deze gecamoufleerde hetzestek.

(Deze blognotitie is op 13-16 maart hier en daar stilistisch verbeterd.)

Later toegevoegd:


'Counterjihadi's' zijn vijanden, geen bondgenoten in strijd voor vrije samenleving
Door Carel Brendel, 19 juli 2013


[Kudo's voor deze stellingname van Brendel tegen de 'Joost Niemöller-achtigen'; K]

Noten

[*] Update november 2013: het kan goed zijn dat Joost Niemöller bij De Dagelijkse Standaard is vertrokken omdat hoofdredacteur Joshua Livestro genoeg had van zijn gestadig hatelijker wordende extremisme. Ook inzake de kwestie van de prinsenvlag en de PVV heeft Livestro een kritisch standpunt ingenomen. Als[#] Livestro inderdaad bezig is DDS te ontdoen van fascistoïde scribenten, moet dit worden toegejuicht: ere wie ere toekomt. Ook al zal DDS zonder twijfel een ultraconservatief orgaan blijven dat een maatschappijvorm entameert die ik afwijs, omdat ik geloof dat geïnstitutionaliseerde solidariteit van sociaaldemocratische snit nog altijd het beste middel is om ons te behoeden voor een ratrace met als uitkomst miljoenen armen en een sterke toename van criminaliteit en repressie.
[#] Update november 2013: Niemöller mag nog aankondigingen op DDS plaatsen van artikelen op zijn eigen site.
[1] Van Dale: Standaard [...] Oud-Fr. estendart (omwalling  waar de troepen werden samengetrokken, vaandel) 1 Vaandel: (uitr.) zich onder iemands standaard scharen, zich bij een bepaalde partij of groepering aansluiten [...] 6 Vaststaand erkend voorbeeld of model, syn. maatstaf, crititerium [...].
Het Duitse woord Standarte ('vaandel') heeft historisch ook de betekenis gehad van 'regiment (van de SA of SS)'.
Etymologisch: 1 zn. ‘(stok van) vaandel, voetstuk’ [...] Ontleend aan Oudfrans estendart ‘vaandel waaromheen soldaten zich verzamelen’ [...] Een andere mogelijkheid is afleiding van Oudfrans estendre ‘uitspreiden, uitstrekken’ [begin 12e eeuw; Rey] (Nieuwfrans étendre ‘uitspreiden, uitbreiden’), ontwikkeld uit Latijn extendere ‘id.’.
Aardig toeval dat de titel van een extreemrechts orgaan etymologisch teruggaat op een militaire vlag en zelfs onopzettelijk verwijst naar de SS.


[2]Toegevoegd juni 2013: zie ook deze tweet van 'Blondemevrouw' [screenshot]: 'De EU laat zich niet meer stoppen. (Burger)Oorlog(en) gaan een eind maken aan de EU'.
Toegevoegd november 2014: nog erger is een tweet van 14 september 2014 [screenshot]. Dit is echt de geesten rijp maken voor gewapende strijd tegen moslims, à la de haatblog Gates of Vienna.

Zie ook:

Racisme nog verergerd sinds Breivik-drama
De Standaard, 12 maart 2013

[Hat tip voor Carel Brendel, maar helaas haalt hij Niemöller nog aan. Update: zie Brendels latere blog tegen de 'counterjihadi's']


Het was Brendel niet ontgaan dat radicale medestanders van Breedveld, die zich (ironisch) Hollandse Hufters noemen, gezien de golf van haatmail die Breedveld over zich heen heeft gekregen, adviseerden: 'zorg dat de inbraakbeveiliging op orde is en regel een wapenvergunning'. Dat van de wapenvergunning hebben deze lieden schielijk gewist. Maar ik kon op 16 maart een screenshot maken van de oude pagina in de cache van Google.
Nooit meer doen jongens en meisjes, blijf geloven in louter de kracht van het woord en voorkom fysieke escalatie.
Hierbij wel twee opmerkingen:
a. het was defensief bedoeld (maar dan nog);
b. beleidsadviseur Paul Belien van Geert Wilders heeft in 2006 een rabiaat anti-moslimpamflet gepubliceerd op zijn blog The Brussels Journal met als kop: 'Geef ons wapens!' (later wegens klachten over discriminatie gewist, nog te vinden in Wayback Machine). Op een berichtje in het NRC na, heeft dit - vreemd genoeg - vrijwel geen deining veroorzaakt in de spraakmakende media.


Meer over het opkomende neofascisme: 

Anders Breivik rolmodel voor extreem-rechts
De Volkskrant / Joop.nl, 25 april 2013

[In ons land ziet de AIVD in 2012 echter weinig of niets dat wijst op 'Breiviks in de maak'; K]


ICSR Insight: The New Far Right – 10 Issues and Questions
The International Centre for the Study of Radicalisiation, 8 april 2013

Schokkend: neonazi's moorden meer dan gedacht
Joop, 21 maart 2014

Duitse regering ging uit van 63 doden sinds 1990. Duitse kranten achterhalen: het zijn er inmiddels 152. [Zie artikel in Die Zeit; K]


Factcheck: etnisch taboe
Door Johan van der Knijff, Frontaal Naakt, 4 maart 2013


Flirting with fascism, why Europe can’t shake its weakness for Nazism
Door Peter Goodspeed, National Post [erg rechtse krant!], 11 mei 2012


Terreurcoördinator slaat alarm om blank terrorisme
Door Arne Hankel, Elsevier, 27 maart 2012


Slachtoffers Breivik bedreigd
Nieuwsuur, 20 juni 2012

[...] Er zijn naar schatting meer dan twaalfduizend mensen in Noorwegen die de ideeën van Breivik steunen [waarschijnlijk steunt een veel groter aantal zijn ideeën afgezien van die over geweld; zoals bijvoorbeeld Theodor Holman in ons land; K]. Het gaat zover dat nabestaanden van de slachtoffers van Breivik dreigbrieven ontvangen


'In Denemarken wordt rassenoorlog voorbereid'
ANP/De Volkskrant, 17 november 2011


Rechtse terroristen opgepakt in Duitsland
Trouw, 6 juni 2012


'Nieuw rechts terrorisme in Duitsland'

ANP / De Volkskrant, 14 november 2011

Kabinet sluit de ogen voor terroristische realiteit
Door Marcel Hulspas, 13 september 2011

Anders Breivik's spider web of hate
Door Andrew Brown, The Guardian, 7 september 2011

Noorse politie pakt weer extremist met wapens
ANP / De Volkskrant, 9 september 2011 


Schutter Malmö had 'doelenlijst'
Nu, 3 augustus 2011


Meet the Right-Wing Hatemongers Who Inspired the Norway Killer
Door Max Blumenthal, Alternet, 2 augustus 2011


Kamerlid Dibi doet aangifte tegen dreigtweet[s]
Door Coen Brandthorst, de Volkskrant, 29 juli 2011 


Italiaanse parlementariër verdedigt Breivik
Nu.nl, 26 juli 2011 


Beck: Norway camp smacks of 'Hitler Youth'
Door CNN Wire Staff, 26 juli 2011 


Der Attentäter und die Hassblogger
Door Frank Patalong, Der Spiegel, 24 juli 2011 


'Toename extreemrechts op internet'
Nu.nl, 24 juli 2011


En m'n blognotities:
Waarom de 'identitairen' neofascisten zijn, beste Joost Niemöller 
Breivik, kruisridders en English Defence League 
Winst Griekse neonazi's past in griezelige trend 
Griekse Gouden Dageraad is echte nazi-partij - memo voor de pers
Doodsbedreiging Xenia Kounalaki: waar blijft de EU?
Wilders blijft linken naar genocide-blog Gates of Vienna
Donner ruikt niet de stront waar hij zelf in staat
Adviseur Wilders: geef ons wapens!
Waarom Wilders een gevaar is voor de rechtsstaat
De PVV achter het masker van vrijheid en fatsoen
Wilders is indirect verbonden met de English Defence League
English Defence League knoopt banden aan met Tea Party
Geert Wilders werkt samen met exteemrechtse verspreider van complottheorieën over Obama

7 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik heb 'hooligans' vervangen door 'kaaskoppen'. Aan jou dank ik de finishing touch van mijn stukje.

      Verwijderen
  2. plazafighteam04:00

    ben het met blondemevrouw niet altijd eens maar vind kritiek op de islam als religie heel terecht ! snap dan ook niet dat kritiek hebben bij jou gelijk staat aan haat ,haat zaaien ,extreem rechts of andere kwalificaties die je eraan geeft ! zeeeer laag bij de gronds en bovendien waardeloos slecht geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, jij hebt natuurlijk alleen weer het citaatje van 'Blondemevrouw' gelezen.

      Verwijderen
  3. Psychodigger08:48

    @plazafighteam

    Waarom kunnen jullie islamhaters niet begrijpen dat het inderdaad volkomen terecht is om kritiek te hebben op de islam, maar dat het of dom of racistisch is om dan maar aan te nemen dat het christendom en/of het jodendom beter zouden zijn?

    Ik vind de islam ook geen goed idee, maar om precies dezelfde redenen waarom ik andere religies ook niet zo kan waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Inez,
    Nu ik - op uw uitnodiging - uitgebreid heb gereageerd op uw vorige blog, en nu u mij een aantal keer met naam en toenaam noemt in dit artikel, denk ik dat het een goed idee is dat u op twitter mijn block opheft en mij weer gaat volgen zodat wij ook op een normale manier kunnen communiceren in plaats van via een blog.

    Ik ben zeer vereerd dat u mij in één adem noemt met Elma Drayer, Bart Schut en Carel Brendel maar ik denk dat u zich zwaar vergist in zowel mijn functie(s) als mijn positie(s).

    Allereerst ben ik geen publicist, geen blogger, zelfs geen ‘reaguurder’. Om te bloggen moet je goed kunnen schrijven en gevoel voor humor hebben. Ik ontbeer allebei, zoals u zelf hebt geconstateerd in uw vorige reacties.

    Ten tweede. Zou deze tekst door ene ‘Zwartebaard’ op FrontaalNaakt zijn gepubliceerd dan was ik er ook niet fanatiek bovenop gesprongen maar mijn schouders hebben opgehaald, net zoals ik nu doe bij BlondeMevrouw. Dit soort auteurs, dit soort teksten, zijn te marginaal om serieus te nemen en bepalen volgens mij ook niet het maatschappelijk debat. Ik denk dat Bart Schut op de juiste manier heeft gereageerd door deze uitingen belachelijk te maken. En mochten deze auteurs zover radicaliseren dat ze gevaarlijk worden, wat u blijkbaar denkt, dan ga ik ervan uit dat de AIVD één en ander voldoende in de gaten houdt.

    Ik heb trouwens sowieso nooit fel geageerd tegen stukken op FrontaalNaakt. Niet alleen omdat kritische reacties werden geblokt maar ook omdat ik er geen behoefte toe voelde. Ik heb het stuk van Niemöller op DDS racistisch genoemd, omdat het dat in mijn ogen is, maar ik zou geen enkel opiniestuk willen verbieden. Zolang mensen discussiëren gebruiken ze geen geweld. Daarnaast kunnen sommige meningen beter bovengronds worden gehoord dan ondergronds verdwijnen in een vaag circuit. Als moderator op een politiek forum heb ik trouwens wel heftiger teksten zien langskomen dan die van fictieve ‘zwartebaarden’ of echte ‘Blondemevrouwen’ en verblik of verbloos nergens meer van. Ik geloof overigens erg in de kracht van argumenten en de zelfreinigende werking van het vrije woord.

    Mijn grootste ergernis voor wat betreft Breedveld en Bouazza betreft dan ook niet hun mening(en) en hun blogs op Frontaal Naakt maar de vervuiling van de discussies door hun (twitter)gedrag. Het maatschappelijk debat wordt m.i. bepaald door serieuze publicisten in serieuze kranten en/of serieuze blogs, zoals DeJoop of ThePostOnline. FrontaalNaakt pretendeerde dat ook te zijn maar de geloofwaardigheid daarvan is totaal tenietgedaan doordat de belangrijkste publicisten erop zich gingen gedragen als internethooligans, alles ondergeschikt maakten aan hun persoonlijke hang-ups en vetes, en elke normale discussie onmogelijk maakten. Sterker nog, hierdoor werden politieke vrienden die wél op een volwassen manier wilden discussiëren meegetrokken in een zichzelf steeds meer verhardend kamp. Ik zit niet in een kamp. Ik was toevallig een paar keer getuige van wat ik de FrontaalNaakters zag doen en heb ze ook gezegd dat ik niet zou wegkijken en mijn mond er niet over zou houden. (Alles nog te vinden in mijn tl.)

    Terug naar uw stuk. Ik heb veel waardering voor het feit dat u vanaf uw eigen zeepkist ‘in the middle of nowhere’ de elkaar versterkende polen van extremisme fel belicht en aanvalt. Vooral blijven doen. Waar ik ben als u me nodig hebt? Roep me en ik ben er.

    Jan

    PS. Voor wat betreft Paul Belien. Ik denk dat hij toen nog te weinig bekend was in Nederland. Ik weet dat hij in België – terecht – zwaar is aangevallen door de spraakmakende media.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Jan, hartelijk dank voor je commentaar. Mijn stuk is overigens expres een beetje over the top, maar toch ook welgemeend. Ik heb internet een week eruit gegooid, dus hou het kort. Vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen