blogspot visitor

16 oktober 2012

Onzin van Thomas van Slobbe: 'virtuele natuur is net zo goed natuur'

'Opvattingen over Nederlandse natuur zijn achterhaald'
Trouw, 16 oktober 2012

Trouw bericht dat de stichting wAarde in opdracht van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) een bizar rapport heeft geschreven, waarin de Thomas van Slobbe (vroeger bij Natuur en Milieu, heden directeur van wAarde) 'op basis van een aantal onderzoeken' beweert dat het voor jongeren niet meer nodig is om buiten te zijn om van de natuur te genieten. Omdat ze hetzelfde zouden beleven aan 'een mooie plek in een computerspel'.

Alsof het genieten van de natuur niet bij uitstek iets is wat je doet met al je zintuigen en door er lekker in te struinen! Elk moment veranderende wind, lichtval, geuren, bodemgesteldheid, vochtigheid, enzovoorts. Alsof je in zee kunt zwemmen, een bos kunt verkennen of een berghelling beklimmen thuis achter een beeldscherm! En verder, wie het verschil tussen binnen en buiten gaat relativeren, helpt mee het beklemmende drogbeeld te scheppen dat de mens zijn eigen 'buiten' kan ontwerpen - terwijl het ware 'buiten' per definitie in hoge mate uit zichzelf en vanzelf is wat het is en zich navenant onttrekt aan controle, planning en programmering.

Hoe een vroegere natuurbeschermer een handlanger is geworden van de verrechtste politiek, die het liefst snelwegen tot eigenlijk best welriekende paden van snelle, glimmende dieren zou willen laten verklaren. Kortom die het onderscheid tussen infrastructuur/design en natuur wenst te vernietigen. Thomas, je opdrachtgever kan je dik betaalde gelul prima gebruiken voor het inmasseren van beleid dat de natuur fataal reduceert tot een maakbare omgeving.

Update januari 2015: De titel van deze blog heb ik gewijzigd en enkele pejoratieve bijvoeglijke naamwoorden zijn weggehaald omdat ik de toon te scherp vond om jaar in jaar uit in zoekmachines te blijven doorklinken.

Zie ook m'n blognotities:
Natuur is geen handel 
Natuur wordt overgeleverd aan megalomanen, boeren, abseilers en mountainbikers

2 opmerkingen:

  1. Thomas van Slobbe09:35

    Beste anonieme ‘Ikje’. Een vriend wees mij op deze blog. Ik heb hem gelezen, en het klopt niet wat je schrijft. Ik beweer namelijk helemaal niet dat het voor jongeren niet meer nodig is om buiten te zijn om van de natuur te genieten. Ik constateer (in mijn toekomstverkenning) alleen als trend dat veel jongeren de natuur vaker via internet en in computergames beleven dan buiten, in de echte natuur. ‘Deze vorm van natuurbeleving wordt niet alleen ‘leuk’ gevonden, maar begint in toenemende mate de meningen en handelingen van een hele jonge generatie te bepalen.’ Daarbij stel ik dat dit een zorgwekkende ontwikkeling is. Als advies aan de overheid stel ik daarom onder meer dat (meerdaags) natuurbezoek een plaats verdient als vast onderdeel van het curriculum op basisscholen. ‘Deze is relatief eenvoudig op te zetten - al dan niet met betrokkenheid van ouders en/of grootouders als vrijwilligers voor buitenactiviteiten - en heeft aantoonbare impact op de beleving en gedrag op de langere termijn. Jong geleerd, oud gedaan.’Dus: wat jij schrijft, slaat in feite nergens op. Vriendelijke groet, Thomas van Slobbe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je verhaal nog eens gelezen. Ik blijf er een verregaande vermaatschappelijking van de waarde en betekenis van de natuur in zien, waar ik zeer tegen gekant ben.

    Je schrijft ook: "Onder ecologen is dit een heikel punt, maar in een poging deze patstelling te doorbreken zou het goed zijn in alle eerlijkheid te onderkennen en erkennen dat er inderdaad een mogelijkheid is dat we op termijn de natuur niet langer nodig hebben."
    En dat is een immorele en schadelijke stellingname, ondermijnend voor de 'moraal' van het beschermen van diersoorten en (oude) landschappen.

    De lezer oordele echter zelf.

    BeantwoordenVerwijderen